הלימוד לתת לעצמך חשוב כדי לשמור על זרימת השפע בחייך. אם אינך יודע כיצד לתת לעצמך, תהיה חסימה בזרימה ובסופו של דבר תרגיש בה. למשל מאמנים, מרפאים ומטפלים יכולים “לשרוף” את עצמם, אם אינם יכולים לתת לעצמם את הזמן שהם זקוקים לו כדי להרגיש מוזנים וכדי לטעון מחדש את האנרגיה שלהם. אתה עשוי להרגיש בחסר, ואז יהיה עליך להשקיע כמויות אדירות של זמן ואנרגיה בעצמך. או לחילופין, אתה עשוי להרגיש שאתה מותש ברמה האנרגטית כתוצאה מעבודתך, ולאבד את התלהבותך ממה שאתה עושה.

הרעיון שהאושר מבוסס על מה שאתה משיג לעצמך, הרבה פעמים על חשבון אחרים, זר  לרעיון בסיסי בבודהיזם – הוויית הגומלין. כשאנחנו מתחילים להבין את הרעיון הזה, גם המשמעות העמוקה שלו מתחילה לחלחל אלינו – כשאתה עובד כדי להועיל לאחרים, אתה מועיל למעשה לעצמך, וכשאתה מועיל לעצמך, אתה מועיל גם לאחרים.

 וכדי להמחיש את חשיבות הנתינה לעצמנו אתאר בקצרה תהליך אימון. א’ מורה במקצועה היתה בשלבי סיום תואר שני החליטה לעשות שינוי בתחום התעסוקה אך, לא ידעה לאן פניה מועדות ואת זאת רצתה לבדוק איתי בתהליך האימון.

 בתהליך האימון התחלנו לברר מה אוהבת, ומה חשוב לה. כאשר כבר מן ההתחלה עלה הרצון באיזון, והיא אמרה שהיא לא רוצה להיות משועבדת לעבודה. היא חזרה והדגישה שהיא רוצה חופש. לשאלתי איזה סוג חופש רוצה, ענתה: חופש מדאגות.

 לאחר מספר שיחות החליטה לוותר על חיפוש התעסוקה, ולהתמקד במה שרוצה – חופש מדאגות ולא במה שצריכה – חיפוש עבודה.

 ההחלטה הזאת כשלעצמה כבר יצרה אצלה תחושת הקלה עצומה. מטרת האימון השתנתה להפחתת לחצים, או כפי שהיא כיתה זאת בחן רב “לישר את הקמט במצח”.

 במסגרת מטרה חדשה זו חיפשנו את גורמי הלחץ בחייה. מה גורם לקמטים במצח. בדקנו מהן הדאגות אשר מטרידות אותה. והיא הגיעה למסקנה שהיא נמצאת ב-  stress קבוע.

ומה היו אותם גורמי לחץ בחייה? התמודדות עם הדיאטה של הבן, הכנת מסיבת יום הולדת לאמה, חיפוש דירה חדשה, אי יכולת שלה להגיד “לא” לבקשות של אנשים ממנה, לקיחת אחריות יתר על עצמה, חיפוש עבודה. וכך היא מצאה את עצמה מול רשימה אינסופית ומתסכלת של מטלות שהיה עליה למלא ולהשלים.

 המתח והמצוקה שאותם הרגישה נבעו כתוצאה מנתינת יתר שלה לאחרים. היא כל כך היתה עסוקה בלתת לאחרים עד אשר נוצר חוסר איזון והיא חשה לחץ ומתח רב.

תהליך האימון הביא אותה לתובנות חדשות ובעקבותיהן לשינוי התנהגויות ושינוי סדרי עדיפויות. היא הבינה שעליה להתחלק באחריות עם אנשים נוספים, לפנות לבקש עזרה לוותר על שליטה, ולסמוך על אחרים. היא התאמנה על ניהול זמן, ואמירת “לא” לבקשות של אנשים, וגילתה להפתעתה המרובה כי גם כאשר זזה הצידה הדברים נעשו.

 דברים נוספים שהתחייבה לעצמה היו: להיות במודעות מתמדת לעומס שיוצרת בחייה, למצוא זמן לפינוקים לעצמה, לקרוא ספר חצי שעה כל יום, ולא לענות לטלפונים.

 מה המקור לנתינה?

אנשים בעלי נתינה רבה נותנים פעמים רבות מתוך טוב לב, לעיתים הנתינה מגיעה ממקום פנימי של  “לא מגיע לי”, או הצורך לזכות בכל דבר ולוא הקטן ביותר רק לאחר שהרוויחו זאת בעבודה קשה ובמאמץ נכבד. לפעמים הצורך בנתינה הוא לשם סיפוק עצמי, לא תמיד כי הצד השני ביקש זאת. אנשים נותנים כדי לזכות באהבתם של אחרים, וכדי לרצות אחרים. הנתינה לאחרים היא גם סוג של שליטה על האחר, והפגנת עליונות וכוח עליו.

יש אנשים שנותנים כי הם אינם רגילים לקבל באופן טבעי ולרוב זה הוטמע בילדות או במהלך החיים.

 תסכול רב נוצר כאשר הנתינה היא ענקית, ללא קבלה הולמת ואי בקשת תמורה. לעיתים

וכך מערכת היחסים נכנסת להרגל, כאשר צד אחד נותן וצד שני מקבל. נוצר חוסר איזון בין הקבלה לנתינה.

 הסביבה מבינה כי הוא נותן כי כך הוא ויתכן אף שאין לו צורך לקבל, כי תמיד הוא שם ומתנדב ראשון לתת, אינו מבקש, אינו שם את  עצמו בחולשותיו ובבקשותיו וכך צרכיו נעלמים. ולאט לאט הצורך שלו עולה ועולה וכך גם התיסכול, המתח והלחץ. האדם מגיע למצב שהוא מרוקן אנרגיות ומותש.

מהי אם כן הדרך ליצור איזון בין נתינה לקבלה,  והרגשה טובה?

  1. היו מודעים לתהליך המתרחש. הסתכלו ובחנו את הדברים.
  2. התנהלו מתוך גישת “מגיע לי”. מגיע לי לקבל, אני מוכן לקבל.
  3. בידקו את מידת הנתינה מול מידת הקבלה, והאם יש איזון ביניהם.
  4. בחנו והסיקו מסקנות: מה אתם למדים מהממצאים? מה יש כאן? מהי תמונת המצב של מערכת היחסים?
  5. הפנו שאלות פנימה – מה גורם לי לפעול כך? מה מניע אותי? מה אני מרוויח?
  6. שאלו שאלות לעתיד – למה אני זקוק? מה חסר לי? איך משפרים את האיזון?
  7. לבנות תקשורת המבוססת על שיתוף וחלוקת אחריות עם האחרים.
  8. לבקש. לדעת לבקש את מה שאני רוצה.
  9. להגיד: לא.

 על מנת ליצור זרימה של שפע בחיינו עלינו ללמוד לתת אך, לא פחות חשוב מכך גם לדעת לקבל בחופשיות. אתה רוצה לא רק לתת אלא גם לקבל. בכך שאתה מאפשר לאחרים לתת לך, אתה מעצים אותם, שכן אתה מעניק להם הזדמנות להמחיש את השפע שלהם. אנשים מרגישים טוב עם עצמם כאשר הם נותנים לך משהו שאתה יכול להשתמש בו ולהעריך אותו. אם אף אחד לא היה מקבל, אף אחד לא היה יכול לתת, והדבר היה חוסם את זרימת האנרגיה החיונית ליצירת שפע.

 אין לראות בקבלה משהו אנוכי. ככל שתהיה פתוח לקבל, כך תוכל לתת יותר. היה פתוח לקבל מתוך כיבוד, שמחה, הנאה והכרת תודה.